MODUL : BERTEMA
TAJUK : PENANDA BUKU ULAR
TUNJANG UTAMA : PERKEMBANGAN FIZIKAL, ESTETIKA &
PENJAGAAN KESIHATAN
MASA : 30 MINIT
FOKUS :
PFK1.0 Perkembangan motor halus
STANDARD KANDUNGAN :
PFK 1.1 Melakukan kemahiran motor halus
STANDARD PEMBELAJARAN UTAMA :
PFK 1.1.8 Menggunting dengan cara yang betul
PFK 1.1.15 Menggunting menghasilkan satu bentuk
STANDARD PEMBELAJARAN LAIN YANG DISEPADUKAN :
KTI 1.2.3 Menghasilkan karya kreatif yang mudah melalui pelbagai aktiviti menggambar
BM 1.1.7 Mendengar arahan dan memberi respon
OBJEKTIF :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
a) Menggunakan gunting dengan betul untuk menghasilkan penanda buku yang kreatif
KEMAHIRAN UTAMA :
Menggunting dan melekatkan dengan cara yang betul
KOSA KATA :
Gunting, lekat, tekap
ALATAN DAN BAHAN :
Gunting, gam, kadbod, pisau pemotong, warna poster, berus warna, kertas tekapan, kertas putih dan stapler
******************************************************
AKTIVITI :
SET INDUKSI (4 MINIT)
~ Murid menyanyikan lagu bertemakan ular diiringi lagu pada komputer atau televisyen
********************************************************
LANGKAH 1 (3 MINIT)
~ Guru akan menunjukkan bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat penanda buku seperti berikut :
a) Gunting
b) Gam
c) Kadbod
d) Pisau pemotong
e) Warna poster
f) kertas tekapan
g) Kertas putih
h) Stapler
*****************************************************************************
LANGKAH 2 (7 MINIT)
~ Guru akan menunjukkan cara menekap kertas iaitu bentuk badan ular, lidah ular dan mata ular di atas 2 keping kadbod
~ Guru juga menunjukkan cara untuk menggunting kadbod yang mempunyai tekapan bentuk badan ular, lidah ular dan mata ular
*********************************************************
LANGKAH 3 ( 7 MINIT)
~ Guru menunjukkan cara untuk mewarnakan kadbod mengikut warna yang betul dan kemas
~ Langkah-langkahnya :
* Warna hijau - badan ular
* Warna merah - lidah ular
* Warna oren dan hitam - corak badan ular
* Warna hitam putih - mata ular
******************************************************************************
LANGKAH 4 (3 MINIT)
~ Guru akan melekatkan semua kepingan kadbod yang telah siap diwarnakan mengikut bahagian-bahagian badan ular yang betul.
~ Langkah-langkahnya :
1. Kepala ular
2. Lidah ular
3. Corak badan ular
********************************************************
LANGKAH 5 ( 3 MINIT)
~ Guru melekatkan mata ular dan mencantumkan bahagian hujung badan ular menggunakan stapler atau jahitan benang (sekiranya ada jarum dan benang)
********************************************************
PENUTUP / REFLEKSI (3 MINIT)
~ Murid mempamerkan hasil kerja iaitu penanda buku yang telah siap kepada rakan-rakan mereka
No comments:
Post a Comment